2011年11月20日 星期日

stewardship / Forest Stewardship Certification

Slide Show: Why We Travel

"On the trip I was struck by many Kenyans' dedication to stewardship of their natural environment."






FOR seasoned shoppers, "buyer's remorse" is a familiar feeling. "Seller's remorse" may also become common soon, as ever more governments order manufacturers to assume the cost of disposing of their products after consumers are done with them. Until recently, most laws on "extended producer responsibility" (EPR) or "product stewardship" applied only to specific types of goods, such as car tyres or electronics. But in late March Maine, following the lead of several Canadian provinces, became the first American state to enact a blanket EPR law, which could in principle cover any product.

extended/ cradle-to-cradle/ buyer's remorse





It is generally agreed that voluntary carbon offset projects must also prove additionality in order to ensure the legitimacy of the environmental stewardship claims resulting from the retirement of the carbon credit (offset). According the World Resources Institute/World Business Council for Sustainable Development (WRI/WBCSD) additionality

steward
[名]
1 (客船・列車・飛行機・バスの)乗客係, スチュワード, ボーイ. ⇒STEWARDESS
2 (大家の財産・家事などを取りしきる)家令, 執事;財産管理人.
3 (クラブ・レストランなどの)給仕長;(大学・病院などの)用度係.
4 (各種団体の)支配人, 事務長;((英))(会合・催し物の)世話役, 幹事.
5 《米国海軍》主計士官.
━━[動](他)(自)(…の)stewardを務める.
[古英語stīweard (stig家, ホール+weard守る人=ホールの管理人). △LORD, STY1
stew・ard・shìp
[名][U]執事職.

Forest Stewardship Certification

维基百科,自由的百科全书
森林管理協議会(しんりんかんりきょうぎかい、FSC:Forest Stewardship Council)とは、国際的な森林管理の認証を行う協議会のこと。1993年10月カナダで創設されたNGO。生産を行う森林や製品、流通過程の評価、認定、監督を行う。機関の構成員は、世界各国の環境保護団体、林業経営者、木材業者、先住民族、森林組合など。 現在の国際本部はドイツボンにある。

森林管理委員會(英文:Forest Stewardship Council)縮寫FSC,是一個非政府非營利組織。它成立於1993年,其發起者為國際上一些希望阻止森林遭到不斷破壞的非政府機構、環保人士、木材貿易組織及具有社會責任感的消費者等。

FSC通過制訂森林良好經營的標準和木材加工的產銷監管鏈標準,來追蹤木製品從森林到消費者的整個過程,從而可以控制木材的合法及可持續來源。

FSC希望通過市場機制,使林區的作業結構和經營能夠更加合理,確保經營者在獲取利潤的同時,卻不以犧牲森林資源、生態系統或影響社區為代價。

在林業領域,FSC的標準對社會和環境的要求是最高的,它的可行性在各大洲、不同森林類型、面積和產權制度下已經得到證實。遵循了FSC原則與標準 的要求獲得認證的產品能夠貼FSC的商標,貼有FSC標籤的產品向消費者保證了它們來自於能夠滿足當代人和後代人的社會、經濟和生態需求的森林。森林管理 委員會的認證是由獨立的第三方認證機構來開展的,這就保證了認證的透明度和可信性。

FSC要求森林經營者制訂適合的經營方案並定期對其更新,這個方案必須與FSC的森林管理原則相符合。FSC認證標準要求森林經營者在追求經濟效益 的同時也要考慮到對環境的影響和對林區周邊社區利益的顧及。FSC對於將天然林轉化為人工林的規定非常嚴格,為了保護天然林不被採伐,1994年11月以 後在天然林地上營造的人工林一般不具備認證條件。FSC對林區作業中工人使用的個人防護用品也有嚴格的規定。

隨著國際上對FSC認證產品的需求增加,2007年,貼有FSC標籤的產品銷售額超過了200億美元。FSC也成為了世界上增長最快的森林認證體 系,全球超過7%的用材林是由FSC認證的。FSC已被納入到許多國家的綠色採購政策中,這就提高了國際上對來自於中國的FSC認證木質品的出口需求。

FSC認證在中國增長迅速,截止到2008年11月,已有超過110萬公頃的森林通過了認證,800多家企業獲得了產銷監管鏈證書,他們從中國和世界各地採購FSC認證的木材。

[編輯] 參考資料

  1. Forest Stewardship Council(英文)
  2. 森林管理委員會(中文)

沒有留言: